Πέμπτη 27 Ιουνίου 2013

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ : ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΠΟΥ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΑΞΙΟΠΟΙΗΘΟΥΝ ΣΕ ΔΙΑΦΟΡΑ ΘΕΜΑΤΑ

Παραθέτω μία σειρά  από γενικές  προτάσεις,  τις  οποίες  ο μαθητής  μπορεί  να αξιοποιεί  κατά βούληση  , προσαρμόζοντάς  τες στη φιλοσοφία  του   συγκεκριμένου   θέματος    που  κάθε φορά  πραγματεύεται . Υπογραμμίζω  ότι  οι προτάσεις  αυτές   είναι  ενδεικτικές  κι ότι  σε κάθε  περίπτωση  ο  μαθητής  θα  πρέπει να ανατρέχει πρώτα στις δικές  του  εμπειρίες  και  απόψεις και  έπειτα να καταφεύγει  σε  έτοιμες  λύσεις ,οι  οποίες  πρέπει  να του δίνουν    απλώς ένα λάκτισμα ,προκειμένου να βαδίζει  μόνος του  το γεμάτο περιπέτειες μονοπάτι των ιδεών .

Τσιαχρής  Κώστας 



ΓΕΝΙΚΕΣ  ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ  ΠΟΥ  ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΑΞΙΟΠΟΙΗΘΟΥΝ   , ΚΑΤΑ  ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ,   ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ  ΔΙΑΦΟΡΩΝ   ΦΑΙΝΟΜΕΝΩΝ  [π.χ.  φανατισμός , βία , καταναλωτισμός κλπ.]

1.      Ανθρωπιστική  παιδεία , η οποία  δίνει έμφαση 
·         στην  επανασύνδεση του ανθρώπου με τον εαυτό του και τις ανάγκες του  για αυτοπραγμάτωση , για   ολοκλήρωση
·         στις  αναλλοίωτες αξίες που  διαπερνούν  την ανθρώπινη ζωή και της χαρίζουν την ιδιότητα του πολύτιμου δώρου
·         στη θωράκιση του ανθρώπου με τη δύναμη της λογικής και της εμπιστοσύνης στις δυνάμεις του  
·         στην κριτική θέαση των πραγμάτων , στη διαλεκτική προσέγγιση  της πραγματικότητας
·         στο  διάλογο  ως μέσο  προσέγγισης της αλήθειας
                                            

2.      Αποδέσμευση  του ανθρώπου από τον υλιστικό  και τεχνοκρατικό χαρακτήρα της εποχής μας   , στροφή προς  τον χώρο  του πνεύματος και του πολιτισμού , μέσα από τον οποίο   θα χαράξει  εκ νέου την πορεία της ζωής του και θα  αναζητήσει το αληθινό της νόημα

3.      Αυτογνωσία , η οποία συνίσταται  :
·         Στην ενδοσκόπηση : μόνο με τη στροφή προς τον εαυτό μας και  τις βαθύτερες πτυχές του μπορούμε να διακρίνουμε ότι πέρα από την επιφάνεια των πραγμάτων υπάρχει κι ένας   άλλος κόσμος , ο κόσμος των ιδεών και  η ουσία  των πραγμάτων
·         Στην αυτοκριτική : κρίνοντας  αντικειμενικά  τον εαυτό μας  μπορούμε  να αντιληφθούμε  την εσφαλμένη πορεία που ακολουθούμε σε πολλά ζητήματα και να επανακαθορίσουμε τους στόχους της ζωής μας


4.      Ο ρόλος των διανοούμενων :
·         Να  διαφωτίσουν  την ανθρωπότητα  και να της υποδείξουν το μονοπάτι για τη  σωστή θεώρηση των πραγμάτων
·         Να   θεραπεύσουν τις πληγές   της κοινωνίας μέσα από το παράδειγμα της προσωπικής τους στάσης απέναντι  στις διάφορες καταστάσεις
·         Να   στηλιτεύσουν την   αδράνεια των πολιτικών και να αποτελέσουν μοχλό πίεσης προς αυτούς , ώστε να ληφθούν τα κατάλληλα μέτρα θεραπείας των προβλημάτων
·         Να   απομακρύνουν τους ανθρώπους από την πλάνη και να τους οδηγήσουν στην αλήθεια της ζωής


5.      Η ενίσχυση των δημοκρατικών θεσμών :
·         Έμφαση  στα ιδανικά της ισότητας , της ελευθερίας [λόγου και δράσης ] , της δικαιοσύνης  και  της ατομικότητας
·         Η ενδυνάμωση   του πλουραλισμού

6.      Η δράση των πολιτικών  :
·         Υπευθυνότητα
·         Ανιδιοτέλεια
·         Πολιτικό θάρρος
·         Εντιμότητα προθέσεων
·         ήθος

7.      Τα  ΜΜΕ  :
·         Προβολή της αλήθειας
·         Πολυφωνία
·         Σοβαρότητα 
·         Υπευθυνότητα

8.      Εξισορρόπηση  εθνικής και οικουμενικής συνείδησης
·         Αισθητική αγωγή βασισμένη στις αξίες του εθνικού και οικουμενικού πολιτισμού
·         Προσέγγιση  της κουλτούρας και των ιδιαιτεροτήτων των άλλων λαών
·         Διάθεση  συνεργασίας και  πολιτισμικών ανταλλαγών
·         Τόνωση της ιστορικής μνήμης [το παρελθόν πολύτιμος οδηγός για την αποφυγή σφαλμάτων στο παρόν και μέλλον]

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου