Με τους Black Keys έχω ασχοληθεί
ξανά στο παρελθόν . Πως θα
γινόταν άλλωστε ένας άνθρωπος
που αποζητά τους ήχους εκείνους
που οδηγούν τη μουσική ένα
σκαλοπάτι παραπάνω , να
προσπεράσει αδιάφορα μπροστά
σε δύο τόσο
ταλαντούχους καλλιτέχνες όπως ο Dan Auerbach και ο Patrick Carney ; Γιατί αυτό
που έχουν κατορθώσει
όλα αυτά τα
χρόνια που βρίσκονται
στο καλλιτεχνικό στερέωμα ,
είναι να ξαναφέρουν
στ’ αυτιά μας τη
ζεστασιά και το
πάθος που λείπει
από τις σύγχρονες
ηχογραφήσεις . Το δόγμα
των Black
Keys δεν
είναι ο ηχητικός
περφεξιονισμός ο
οποίος βασίζεται στα
σύγχρονα τεχνολογικά επιτεύγματα . Αυτό φυσικά
δε σημαίνει
ότι αρνούνται τη
συνδρομή τους ή
ότι η μουσική
τους αποπνέει μία
ρετρό αίσθηση . Έχουν μάλιστα
την τύχη να συνεργάζονται
με έναν από τους
πλέον
προικισμένους παραγωγούς ,όπως ακριβώς
είναι ο Danger Mouse .
Η μουσική τους αντλεί
πολλά στοιχεία από τη μεγάλη
παράδοση της μαύρης
μουσικής των τελευταίων
εκατό χρόνων .
Οι σκιές σπουδαίων
bluesmen όπως ο Robert Johnson , o Howlin’ Wolf
ή ο Junior Kimbrough είναι
παρούσες σε πολλές συνθέσεις
τους ,ταυτόχρονα με τον ήχο της Motown και της Stax. Όλες οι παραπάνω επιδράσεις ωστόσο υποτάσσονται σε μία αυθεντική ροκ αισθητική και αποτυπώνουν το προσωπικό τους ηχητικό στίγμα . Οι ηχογραφήσεις για τo καινούργιο τους άλμπουμ Turn Blue ξεκίνησαν τον Ιανουάριο του 2013 στη διάρκεια της περιοδείας για την προώθηση του El Camino . Τότε ήταν που γράφτηκαν τρία κομμάτια , το πρώτο single "Fever" ,το "Gotta get away" και το "It's up to you now" .Και δεν είναι τυχαίο ότι τα παραπάνω τραγούδια θυμίζουν περισσότερο το ύφος του El Camino : περισσότερο θορυβώδη [ειδικά τα δύο τελευταία ] , λιγότερο ατμοσφαιρικά , εξωστρεφή και αυθόρμητα .Οι ηχογραφήσεις συνεχίστηκαν το καλοκαίρι της ίδιας χρονιάς στο Sunset Sound της Καλιφόρνια και νωρίς το 2014 στο Nashville. Υφολογικά το Turn Blue ,όπως υποδηλώνει και ο τίτλος του , σηματοδοτεί μια στροφή προς μία περισσότερο blues κατεύθυνση , αλλά την ίδια στιγμή η παραγωγή του Danger Mouse προσδίδει στον ήχο τη μελωδική και ατμοσφαιρική εκείνη χροιά που έλειπε από το El Camino . Καμπανούλες , ψυχεδελικοί ελιγμοί , ακουστικές κιθάρες , γυναικεία χορωδιακά φωνητικά δίνουν την εντύπωση ότι ακούει κανείς έναν αυθεντικό blues-rock δίσκο με easy listening ηχητικά τερτίπια .Το εναρκτήριο "Weight of love" δίνει αμέσως τον κυρίαρχο τόνο . Ξεκινά με μία μελωδική ανάπτυξη η οποία μετατρέπεται γρήγορα σε ένα δυνατό κιθαριστικό σόλο , αποκτά έπειτα μία jazzy soul γεύση που κορυφώνεται σε ένα χορωδιακό ρεφρέν , και καταλήγει σε μία αναμέτρηση του Auerbach με τις κιθάρες του . To In Time συνδέει απευθείας το Back in Black της Amy Winehouse με το funk του Dr John και της Νέας Ορλεάνης .Στο ομώνυμο Turn Blue τα φώτα χαμηλώνουν και ο ήχος αποκτά μία σκοτεινή ψυχεδελική διάσταση που θυμίζει ανάλογες ηχογραφήσεις του Curtis Mayfield . Το "Year in review " αποτυπώνει μελωδικά τις ψυχολογικές περιπέτειες του Auerbach από τον πρόσφατο χωρισμό του .Τα "Bullet in the brain" και "Waiting on words" εξελίσσονται από ακουστικές σε δυνατές ηλεκτρικές μπαλάντες . Το "10 lovers" είναι περισσότερο ρυθμικό και pop ,ενώ το "In prime" ξεκινά σε blues μονοπάτια και συνεχίζει σε ένα ψυχεδελικό ρυθμικό μοτίβο ,για να επιστρέψει στο τέλος σε ένα κιθαριστικό ξέσπασμα . Συνοπτικά , το Turn Blue ,αισθαντικό αλλά και "βρώμικο" , εύκολο αλλά και απαιτητικό ως άκουσμα , μαρτυρά με τον εμφανέστερο τρόπο ότι η δημιουργικότητα και των Black Keys βρίσκεται στο αποκορύφωμά της .
Τσιαχρής Κώστας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου