Εμφανιζόμενη ανάρτηση

Η μόνη κληρονομιά

  Ένα ισχνό χαμόγελο  είναι κρυμμένο κάτω από το κράνος μου  Και τρέμει  Τις οβίδες που σφυρίζουν στον αέρα  και συντρίβουν τις ζωές  που κέ...

Πέμπτη 1 Απριλίου 2021

Φροσούλα Κολοσιάτου " Αμοντάριστα Πλάνα" : Μία ανάγνωση

 


Δέκατη  ποιητική συλλογή  για τη  Φροσούλα  Κολοσιάτου  και εδώ η ποιήτρια   υιοθετεί  τον υποθετικό ρόλο ενός  δημοσιογράφου-παρατηρητή ,  ο οποίος  με τον δικό  του αιρετικό  τρόπο ιχνηλατεί  τον  μυστικό παλμό   αυτών    που  συμβαίνουν γύρω μας . Εξ ου ο    τίτλος του έργου   , «Αμοντάριστα πλάνα» ,   ονομασία  που  έρχεται  να  επιβεβαιώσει  το  ποιητικό  υλικό , το  οποίο  έχει  συντεθεί   ακριβώς  με αυτή  τη δημοσιογραφικού τύπου    προσέγγιση. Η  ποιήτρια  , δηλαδή , μένει  στο πρώτο  υλικό , σε αυτό  που γραπώνουν    οι  αισθήσεις  , το  ανεπεξέργαστο ,  που  πηγάζει   από  τη σύλληψη  της στιγμής  και χωνεύεται  αργά  και μεθοδικά  στο  ηθικό  μας   σύμπαν   . Η εντύπωση   λοιπόν αυτής  της  πρωτόλειας  σύλληψης  μεταφέρεται  σε  όλα τα ποιήματα  της συλλογής και δημιουργεί  στον  αναγνώστη  την επιθυμία  να  ενώσει  τα  ακατέργαστα  ή  αποσπασματικά  σκηνικά , για να  σχηματίσει  μέσα του τη μεγάλη εικόνα , το  πανόραμα . Ανέκαθεν , βεβαίως , η ποίηση  της  Κολοσιάτου απαιτούσε  την ενεργητική  συμμετοχή του  αναγνώστη , το βαθύ διάβασμα , την  εκταφή  του  ουσιαστικού   πίσω  από το  φαινομενικό , του  όλου  πίσω  από το  μέρος  .  Αυτό δεν αναιρείται και στην παρούσα  συλλογή . Μόνο  που εδώ  η σοφία  της  ηλικίας   συγκρατεί  τον αυθορμητισμό  και μεταγγίζει   στον  ποιητικό  λόγο  μια φιλοσοφική πνοή   , που  έρχεται  μπροστά μας   ως απόσταγμα της αναμέτρησης  του αφηγηματικού υποκειμένου     με  την περιρρέουσα    κοινωνική  πραγματικότητα  ή τα πάθη  του εαυτού του    . Τα  πλάνα  της    Κολοσιάτου  είναι  κατά βάση πλάνα της   ασχήμιας  του σημερινού  κόσμου . Ο κόσμος  όπως  ξετυλίγεται γύρω μας στην ωμότητά του. Ο κόσμος  της  καταπίεσης , της επιδημίας  και της  αθέλητης αποδημίας , του εκτοπισμού  εκτός  των τειχών , της  διάψευσης  ή της απατηλής  επιβεβαίωσης ,  της  συρρίκνωσης  της ανθρωπιάς  .  Η αποτύπωση  , ωστόσο, αυτού  του κόσμου γίνεται  χωρίς  μελοδραματισμό και  υπερβολή . Με  την ψυχραιμία  του παρατηρητή  που θλίβεται  μεν για όσα  βλέπουν τα μάτια του  , αλλά  δεν εκποιεί  αυτή  τη θλίψη  σα  φθηνή   συναισθηματική πραμάτεια. Η ποιήτρια  ταλαντεύεται   ανάμεσα  στο  όλο και στη λεπτομέρεια , τον μακρόκοσμο και τον μικρόκοσμο, κρατώντας  στα χέρια της  ισόποσα  το φως  και το σκοτάδι, την  απλή καταγραφή  και την εσωτερίκευση ,το απρόβλεπτο της τέχνης  και το προβλέψιμο της καθημερινότητας . Μας  προτείνει   να «αποκρυπτογραφήσουμε τη μυστική γλώσσα των θαυμάτων» , να αγγίξουμε την αλήθεια  ,γιατί «Η αλήθεια είναι σαν το νερό /Βρίσκει ρωγμές /Και αναδύεται» , να   αφουγκραστούμε    τη λύπη που «Τα βήματά της μοιάζουν χορευτής στο δάπεδο» , να  εμπεδώσουμε  τα αρώματα  που αφήνουν  «Οι  μυστικές  συνταγές  του αέρα». Ο λόγος της  γεφυρώνοντας   την απόσταση  μεταξύ ψιθύρου  και  κραυγής , δανείζεται  απ’τον ψίθυρο   το  εκστατικό    κι απ’την κραυγή  το  θρηνώδες , χωρίς όμως  να  πέφτει σε κανένα από τα δύο  άκρα. Αντιθέτως , ωριμάζει  μέσα  απ’ την ισορροπία  και ισορροπεί  μέσα απ’την  ωριμότητά του. Και ο στίχος  της  , όπως και σε παλιότερα έργα , βηματίζει  μέχρι ενός  σημείου , φτιάχνει έναν υποτιθέμενο  γκρεμό , βουτάει  στον ίλιγγό  του κι έπειτα ξανασηκώνεται  και περπατάει  με νέο  σώμα , φέρνοντας  απάνω του τις  γρατζουνιές , τα χώματα  και τα σημάδια . Και  μέσα  σε αυτούς τους στίχους συμβιώνουν  σα φωνούλες  που όλες  μαζί  τραγουδούν   κάτι συνάμα  τραγικό  και  χαρμόσυνο , αγαπημένες  μορφές που  χάθηκαν για πάντα , σπασμένες  κούκλες , το χαμόγελο  της  Τζοκόντα , ο τρυπομάζης με τα κρινάκια του στο ράμφος , η ανάσα  του Τζορτζ  Φλόυντ , ο γάτος  Βίκτωρ . Όλα μα όλα   μέσα   «Σε μια αδιόρατη εμμονή αγάπης». Κομμάτια  από  τη γεωγραφία της  ψυχής της πάνω  στα οποία καθρεφτίζεται η  γεωγραφία της εποχής της . Κι  όπως  κάθε  έντιμος   απέναντι  στον εαυτό   του  ποιητής   , η  Φροσούλα   Κολοσιάτου   αφήνει μεν   το  μοντάζ  σε όποιον δοκιμάσει να   μελετήσει  αυτά  τα  κομμάτια    , φροντίζει  όμως    ώστε  αυτά  να  είναι  όσο  καθαρά   και όσο  αφαιρετικά  πρέπει ,για     να μην καταντά  η μελέτη   αλγεινή  περιπέτεια .

Κώστας  Τσιαχρής 




 

 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου